In 2016 kwam ik Maurits von Martels tegen. Maurits had een dubbele rol: hij was wethouder van het pittoreske Dalfsen en trotse boer. Onze klik was direct merkbaar. Bij onze gesprekken werd één ding duidelijk: Maurits had grotere ambities. Zijn droom? Een zetel in de Tweede Kamer. Echter, met zijn 44e plaats bij het CDA leek dit een verre droom. Daarom zetten we samen een unieke campagne op touw.
Voorkeursstemmen zijn speciale stemmen. Ze gaan direct naar een persoon en niet naar een partij. Maurits had veel van deze stemmen nodig. We formeerden een team van vijf personen, met Maurits in het midden, en gingen aan de slag.
Maurits had twee belangrijke groepen fans: de mensen uit zijn thuisregio Vechtdal en boeren uit heel Nederland. Voor Vechtdal benadrukten we het belang van een eigen stem in Den Haag. Maar de boeren waren een ander verhaal. Maurits schreef een krachtige brief aan premier Rutte. De kernboodschap? Nederland had meer boerenverstand nodig in de politiek. De landbouw moest een eigen ministerie krijgen en het platteland verdiende meer aandacht.
Deze boodschap sprak velen aan. De brief stond als advertentie in het bekende blad ‘Boerderij’ en in regionale kranten. Het bereik groeide, maar wat écht het verschil maakte, was een video. Deze video werd meer dan 1300 keer gedeeld op Facebook, een ware sensatie.
Dankzij de video en de campagne leerden mensen Maurits echt kennen. Zijn oprechte boodschap raakte een snaar. Uiteindelijk stemden 21.500 mensen op Maurits. Van plek 44 schoot hij omhoog naar plek 4 van het CDA in de Tweede Kamer. Een zeldzaam succes. Voordat Maurits dit deed, hadden slechts 12 anderen hetzelfde voor elkaar gekregen.
Maurits von Martels is het bewijs dat met passie, de juiste boodschap en een sterke strategie, zelfs de moeilijkste dromen waar kunnen worden.